Derfor skal man tage på firmarejser
Befinder man sig i en ledende position i en virksomhed, som kan være alt lige fra små eller store, kan man med fordel læse videre. Nedenstående vil vi nemlig gennemgå forskellige gode grunde til, hvorfor det kan være en god investering at invitere sine medarbejdere med ud på en firmarejse. Selvom vi nedenstående vil foreslå nogle optimale destinationer til formålet med en firmarejse, er det naturligvis op til en selv, hvor man beslutter at tage hen.
Stærkere sociale relationer
Der er ikke nogen tvivl om, at et af de primære formål ved en firmarejse bør være at forbedre de sociale relationer blandt medarbejderne. Det er nemlig en oplagt mulighed for at gøre dette. Det med at rejse er nemlig noget, som man ofte gør med sine nærmeste, hvorfor det skaber et nyt blik på sine kollegaer, når man pludselig ser hinanden i lignende omgivelser.
Det er klart, at de sociale bånd blandt medarbejderne bliver styrket, hvis man tager på en rejse, hvor dette er det primære formål. Det vil være tilfældet på en rejse, hvor der intet fagligt er på agendaen, men hvor man i stedet tager ud og har det sjovt sammen, hvad end det så indebærer. I mange tilfælde medfører dette dog fester og farver, hvilket er positivt. Tag derfor gerne og opfordr medarbejderne til at hoppe i festtøjet, tage deres iPhone 7 cover på og så ellers ud og give den gas!
Når dette er tilfældet, skaber man sjove minder sammen, som alle har til fælles og som man kan samles om. Sådanne sociale relationer vil have en utrolig positiv påvirkning på dynamikken på arbejdspladsen og selvom man måske ikke tænker over det, vil det også styrke medarbejdernes faglige/professionelle relationer. Dette skyldes, at man stoler mere på hinanden og lader hinanden komme til.
Positiv signalering
Som firma sender det nogle meget positive signaler til omverden, hvis man inviterer sine medarbejdere ud på en firmarejse. Det viser, at man går op i sine medarbejderes velvære og i, hvordan stemningen internt i virksomheden forholder sig. Dette vil gøre arbejdspladsen til et attraktivt sted at være, hvilket især er positivt, når man skal hyre medarbejdere. Af denne grund kan man i markedsføringen af sig selv benytte billeder/videoer fra en sådan rejse, som skal vise omverden, at ens arbejdsplads er et godt sted at være.
Det er altså både en investering i medarbejdernes forhold til hinanden, som påvirker positivt på den daglige arbejdsgang og i markedsføringen af virksomheden selv. Dette er to finde grunde til, at man ikke blot skal se det som en omkostning at tage på en firmarejse, selvom det kan være svært at tyde gevinsten ved det på regnskabet. Dette gælder som førnævnt lige meget, om man er en mindre forretning som Mollyogmy.dk eller en større virksomhed.
Hvor kan man tage hen?
Det kan være positivt at vælge en destination, som har en slags forbindelse med den forretning, man befinder sig i. Hvis man eksempel er en kæde, der sælger ski og skiudstyr, kunne det være oplagt at tage på en skiferie til en destination som Hemsedal, der i øvrigt kan bookes ved at klikke på linket.
Dette er dog langt fra en nødvendighed. Som en omkostningsfokuseret virksomhed er det nok ofte førsteprioriteten at finde et sted, som det ikke gør for ondt i pengepungen at tage til, men som stadig er en god oplevelse. Et godt eksempel hertil kunne være en weekendtur til en storby som Berlin, der har meget forskelligt at byde på lige fra kulturelle til festlige oplevelser.
Når beslutningen om, hvor turen skal gå hen, skal tages, kan det stærkt anbefales at forventningsafstemme, hvad formålet med turen er. Hvilke minder vil man gerne have sine medarbejdere til at dele med hinanden? Er det de sjove og måske lidt pinlige, som en festlig tur kan medbringe eller er det de flotte kulturelle af slagsen? Dette kan man altså med fordel tage til overvejelse i beslutningsprocessen.