Er det slut for RyanAirs fremgang?

I flere år har det irske lavprisflyselskab RyanAir kunne gå på vandet – de har i hvert fald kunne flyve over det.

Men i de seneste måneder er der kommet op til flere sprækker i facaden, og det varsler nye tider for Europas mest profitable flyselskab – og måske også et opgør med deres måde at gøre tingene på.

Selvstændige i stedet for ansatte

I problemets kerne ligger at RyanAir ”ansætter” mange af sine piloter som freelancere i egne virksomheder. Det betyder, at RyanAir ikke skal betale sociale bidrag, feriepenge og andre omkostninger, du forbinder med at have ansatte.

Men det betyder også, at RyanAir hurtigt kan ”hyre” og ”fyre” og den manglende jobsikkerhed og pensionsbetaling betyder, at piloterne flygter. De vil hellere arbejde for konkurrenter som Norwegian.

Da RyanAir for nyligt manglede piloter til juletiden, ville selv en bonus på mere end 100.000 kroner per pilot for at droppe juleferien ikke lokke. Piloterne så nu deres snit til at ændre på deres notorisk ringe vilkår en gang for alle.

Det tvang RyanAir til at aflyse fly, hvilket har medført en storm af erstatningskrav for flyforsinkelser for RyanAir – hver af de aflyste passagerer har nemlig ret til op imod 1.800 kroner efter EU-reglerne, der findes i EUC261-regler.

Stadig billige flybilletter

For nu ser det dog ikke ud som om de mange problemer har indflydelse på passagernes vilje til at flyve med de irske fly.

De mange billige flybilletter betyder mange passagerer, og RyanAir kan prale med en af de højeste belægningningsgrader af alle flyselskaberne. Tomme sæder er de dyreste at flyve med, for flyet koster penge i brændstof uanset, om der sidder en person i eller ej.

Norwegian, Wizz Air og EasyJet presser

Blandt konkurrenterne er der udpræget glæde over RyanAirs problemer. RyanAir er det eneste flyselskab, der i så høj grad bruger ”freelancere” i stedet for fastansatte piloter.

Andre lavprisselskaber som Norwegian, EasyJet og polsk-ungarske Wizz Air har slået sig op på bedre vilkår for piloter og kabinepersonale. De ser nu en mulighed for at træde på et RyanAir, der i forvejen ligger ned – men også træde på et RyanAir, der med den største markedsandel er den, der kan skabe vækst for de andre selskaber.

Særligt Norwegian og RyanAir har verbale slåskampe i medierne, hvor de lover hinanden konkurs inden for korte tidsrammer – noget, der dog synes usandsynligt for begge af Europas flykæmper.